Пояснювальна записка до освітньої програми
дошкільного навчального закладу (ясел-садка) № 4
Люботинської міської ради Харківської області
на 2023/2024 навчальний рік
Освітній процес у Люботинському дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) № 4 Люботинської міської ради Харківської області у 2023/2024 навчальному році буде здійснюватись відповідно до нормативних документів: Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти), затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 12.01.2023 р. №33 "Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція", Положення про заклад дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305, Освітньої програми для дітей дошкільного віку «Українське дошкілля», рекомендовано листом Міністерства освіти і науки України від 09.11.2022 № 1/11-16163, наказу Міністерства освіти і науки України №1633 від 19.12.2021“Про затвердження Примірного переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти”, наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності», листа Міністерства освіти і науки України від 13.06.2022 №1/9-386 «Щодо особливостей організації діяльності закладів дошкільної освіти в 2022/2023 навчальному році», листа Міністерства освіти і науки України від 02.09.2016 № 1/9-454, «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах», листа Міністерства освіти і науки України від 02.09.2016 № 1/9-455 «Щодо організації фізкультурно-оздоровчої роботи у дошкільних навчальних закладах» листа Міністерства освіти і науки України від 16.06.2016 № 1/9-315 «Щодо організації освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2023/2024 навчальному році», листа Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 26.07.2010 № 1/4-3082 «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі».
Зміст освітнього процесу в закладі дошкільної освіти визначається:
1. Базовим компонентом дошкільної освіти (Державним стандартом дошкільної освіти) (нова редакція) науковий керівник Богуш А.М. – 2023 (наказ МОН України від 12.01.2023 № 33)
2. Освітньою програмою для дітей дошкільного віку «Українське дошкілля» (лист МОН України від 09.11.2017 № 1/11-16163)
3. «Казкова фізкультура», програмою з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку (авт.: Єфименко М. М.) (лист ІІТЗО від 11.06.2014 № 14.1/12-Г-869)
4. «Україна – моя Батьківщина» парціальною програмою національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку (наказ МОН України від 16.06.2015 № 641.
У закладі дошкільної освіти функціонують групи загального розвитку.
Пріоритетним напрямом роботи заклад дошкільної освіти обрав – художньо-естетичний.
У закладі дошкільної освіти визначена українська мова освітнього процесу.
У освітньому процесі закладу дошкільної освіти використовуються такі основні форми організації дітей: спеціально організована навчальна діяльність (заняття: інтегровані, комплексні, домінантні), ігри, самостійна діяльність дітей (художня, рухова, мовленнєва, ігрова, трудова, дослідницька та ін..) індивідуальна робота, спостереження, екскурсії, походи, свята та розваги тощо.
Режим роботи закладу на 2022/2023 навчальний рік п’ятиденний.
Завдання освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти реалізуються через різні форми організації життєдіяльності здобувачів освіти (відповідно до листа Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України від 26.07.2010 № 1.4/18-3082 «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі»).
Організована освітня діяльність у закладі дошкільної освіти планується й проводиться відповідно до програмових завдань з урахуванням умов розвивального предметного, природного, соціального середовища і потреб, інтересів, здібностей дітей. Основними її формами є:
ü заняття різних видів;
ü гурткова робота;
ü індивідуальна робота;
ü організовані дидактичні ігри;
ü спостереження;
ü пошукові ситуації, тощо.
Освітня діяльність дітей у формі занять планується переважно у першу половину дня. Допускається проведення деяких занять у другій половині дня. Це може стосуватися занять з фізичної культури, образотворчої діяльності тощо.
Тривалість фронтальних занять становить:
· для дітей віком від 1 до 3 років - до 10 хвилин;
· від 3 до 4 років - 15 хвилин;
· від 4 до 5 років - 20 хвилин;
· від 5 до 6 років - 25 хвилин.
Тривалість перерв між заняттями 10 хвилин.
Тижневий розподіл занять розроблено на кожну вікову групу з урахуванням закономірностей у зміні працездатності, активності дитячого організму, особливостей перебігу уваги і т.д.
Планування освітнього процесу у закладі дошкільної освіти здійснюється за режимними моментами з урахуванням ліній розвитку, які базуються на інтегрованому підході до організації життєдіяльності дітей, що
забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.
Навчальний рік у Люботинському дошкільному навчальному закладі (ясла-садку) № 4 Люботинської міської ради Харківської області починається 2 вересня 2019 року і закінчується 31 травня 2020 року, оздоровчий період - з 1 червня по 31 серпня 2020 року.
Орієнтовно, загальна тривалість канікул, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, складає 115 днів: літні – 90 календарних днів (з 01.06 по 31.08.2024), осінні - 5 календарних днів (з 22.10 по 26.10. 2023), зимові – 10 календарних днів (з 24.12.2023 по 02.01.2024), весняні – 10 календарних днів ( з 18.03 по 27.03.2024). У період канікул з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-естетична робота.
ДОДАТОК 1
Складений відповідно до Освітньої програми для дітей дошкільного віку «Українське дошкілля» (лист МОН України від 09.11.2017 № 1/11-16163) та наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності»
Тижневий розподіл
організованої навчальної діяльності на тиждень
Види діяльності за освітніми лініями | Кількість занять на тиждень за віковими групами | |||
перша молодша (від 2 до 3 років) | друга молодша (від 3 до 4 років) | середня (від 4 до 5 років) | старша (від 5 до 6 (7) років) | |
Ознайомлення із соціумом | 1 | 2 | 2 | 3 |
Ознайомлення з природним довкіллям | 1 | 1 | 1 | 2 |
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо) | 4 | 4 | 5 | 5 |
Сенсорний розвиток | 2 | - | - | - |
Логіко-математичний розвиток | - | 1 | 1 | 2 |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування | 2 | 3 | 3 | 3 |
Здоров’я та фізичний розвиток* | 2 | 3 | 3 | 3 |
Загальна кількість занять на тиждень | 10 | 11 | 12 | 15 |
Додаткові освітні послуги на вибір батьків | - | - | - | - |
Максимальна кількість занять на тиждень | 10 | 11 | 12 | 15 |
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах)** | 1,4 | 3,5 | 5,3 | 8,3 |
__________
*Години, передбачені для фізкультурних занять (плавання), не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей.
Навчальне навантаження: тривалість проведення занять - спеціально організованих форм освітнього процесу, що відповідають віковим можливостям вихованців згідно із санітарним законодавством.
**Максимально допустиме навчальне навантаження визначають шляхом множення загальної кількості занять на тиждень, відведених на вивчення освітніх ліній у віковій групі, на тривалість заняття залежно від віку вихованців.
Необхідно враховувати, що значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) сприяє блочно-тематична організація освітнього процесу на засадах інтеграції, яка істотно знижує навчальне навантаження на дітей. При цьому тривалість інтегрованого заняття може дещо збільшуватись за рахунок постійної зміни різних видів дитячої діяльності ( на 5, 10, 15 хвилин відповідно в молодшій, середній, старшій групах), проте інтегроване заняття може замінити всі інші, крім занять з фізичної культури й музичного виховання.
Фізичне виховання здобувачів освіти у Люботинському дошкільному навчальному закладі (ясла-садку) № 4 має складатися з: ранкової гімнастики; занять фізичною культурою; рухливих ігор та ігор спортивного характеру; загартування; фізкультурних хвилинок під час занять, фізкультурних пауз між заняттями; фізкультурних комплексів під час денної прогулянки.
Фізкультурні заняття для дітей дошкільного віку проводять не менше трьох разів на тиждень.
У дні, коли немає занять з фізкультури, проводять фізкультурні комплекси під час денної прогулянки.